הפרעת קשב וריכוז בילדים צעירים ושיטת POET

הפרעת קשב וריכוז  Attention Deficit Hyperactive Disorder (  להלן ADHD ) הינה הפרעה נוירו-התנהגותית, הנחשבת למצב בריאותי כרוני מופיעה במהלך הילדות  ומתבטאת בקושי  לעכב התנהגות (אינהיביציה) ,לשמר או למקד קשב, ולווסת את רמת הפעילות בהתאם לדרישות הסביבה.

את הפרעת הקשב ניתן לאבחן כיום החל מגיל ארבע שנים, קיימת עדיין חוסר הבנה לגבי הגורמים להפרעה, אחת ההנחות היא כי מקור הקשיים  הוא בחסרים בתפקודים ניהוליים.

התפקודים הניהוליים ,הם תפקודים קוגניטיביים גבוהים החיוניים, כדי לאפשר ביצוע מוצלח של עיסוקים בחיי היום יום של ילדים, וחסרים בהם מקושרים לקשיים בכל תחומי התפקוד .כאשר יש עיכוב בהתפתחות התפקודים הניהוליים ,יש פגיעה ביכולת לעכב התנהגות, להשתמש בזיכרון העבודה המילולי והלא מילולי, יש קושי לווסת רגשות ויש קושי בתכנון פעולות ומלל,אלו,מנמיכים את היכולת לשלוט בהתנהגות.

ילדים עם ADHD חווים מגוון קשיים בהתנהגות מסתגלת ,בהתמודדות חברתית, בתפקוד אקדמי  ובתפקוד עצמאי בחיי היום יום .קשיים אלה , משפיעים על ההתנהלות המשפחתית. מאמץ ההורים  להשיג שיתוף פעולה והקשבה להוראות , מתן סיוע בהתארגנות יומיומית , בלמידה, בתווך ביחסים החברתיים , בהסברת קשיי הילד והתנהגותו לסביבה, משליכים על הקשר הורה – ילד ועל ההתנהגות ההורית. בספרות,דווח  על תגובות רגשיות של הורים ,שאינן מותאמות לצרכי הילד ,שליטה הורית לא יעילה, הנמכה ביכולת להתמודד עם הקשיים שהילד מציג ועלייה ברמת המתח והחרדה בקרב ההורים. מודל ה  Parental Occupational Executive Training )POET) (פריש ,תירוש ורוזנבלום ), הינו מודל התערבות בריפוי בעיסוק שפותח כדי לענות על הצורך בהתערבות ממוקדת תפקוד יום יומי בהקשר המשפחתי באוכלוסיה זו.

באמצעות תכנית הדרכה שעוברים ההורים ( כ-8 מפגשים )לומדים ההורים להבין מהי הפרעת קשב וריכוז ,כיצד להתמודד עם ההתנהגות של הילד וקשייו לתפקד בחיי היום יום ,בדרך של אימון הורי, תוך התמקדות בתפקודים הניהוליים הלקויים.

מחקרה האיכותני ,של אורית ענבר , לתעוד חווית ההורים בעקבות ההתערבות בגישת POET    מצא כי הורים מדווחים : "תהליך ההתערבות בשבילינו היה משמעותי מאוד וחיובי ..כיף וסיפוק לראות את ההתקדמות והצמיחה של ילדנו. ."

" הרגשה טובה של ביטחון וידע כהורה , בעל כלים שיכולים להצמיח את ילדו.. קיבלנו כלים ודרכים להתמודד עם הקשיים…"

"לדעתי הייחוד של השיטה זה לקחת מטרה ולקחת שיטה ולדבוק בה. יש סדר אירגון ועקביות ,זה חדש להורים לפעול בדרך זו"

במהלך העבודה בגישת POET, ההורים מציבים מטרות ממוקדות לשינוי :

 

הילד יגיב להוראות של הוריו אחרי פנייה אחת(קושי ללעצור את מה שעושה ולהתמקד בהוראה, קושי לזכור הוראה ).

הילד יצליח לשבת ליד השולחן ולאכול בצורה נקייה 15 דקות(לילד שמתקשה לשבת בשעת ארוחה ,לאכול בצורה נקייה עם סכ"ום).

הילד יצליח להתארגן בעצמו בשגרת הבוקר עם רמז 1 של ההורה (לילד שנוטה לשכוח שלבים בהתארגנות או לחלום כאשר הוא מקבל הוראה).

הילד יצליח להכנס הביתה מהגן בצורה רגועה(קשה לו לצלוח את זמני המעבר ,קשה לו להתמודד בלי תווך) .

הילד יצליח להעסיק עצמו אחר הצהריים במשחק עם תכלית( קשה לו למצוא רעיון שאינו  טלויזיה\ מחשב והוא מתלונן שמשעמם לו ).

הילד יצליח לשחק עם אח שלו בצורה נעימה( מחבק חזק מידי, דוחף חזק ומתקשה לעצור כשהאח אומר 'די' , בוחר משחק שאינו מתאים).

הילד יצליח להרגיע את עצמו במצבי תסכול וקושי(מתעצבן כשלא מצליח כמו שרוצה, מתקשה לפעול פי חוקים,לשמור על תור, לפעול לפי תכתיבי הקובייה).