הפרעה התפתחותית בקואורדינציה והשמנה בקרב ילדים

הפרעה התפתחותית בקואורדינציה(DCD-DEVELOPMENTAL COORDINATION DISORDER ) והשמנה בקרב ילדים

 

פעילות גופנית מספקת יתרונות בריאותיים לילדים ולבני נוער. מחקרים מראים כי ילדים עם DCD נוטים להשתתף פחות בפעילות גופנית בשל הקשיים המוטוריים שלהם. לאור האמור הבריאות הגופנית של ילדים עם DCD הפכה יותר ויותר לנושא מרכזי בתחום המחקר. כושר גופני מתייחס למספר תכונות וכולל בין היתר מבנה גוף, גמישות, כוח, מהירות וסיבולת לב-ריאה. כושר גופני נמוך קשור למצב בריאותי לקוי והינו גורם סיכון משמעותי למחלות לב וכלי דם. מחקרים הראו כי לילדים עם DCD רמות כושר נמוכות יותר בהשוואה לעמיתיהם.

השמנה בילדות קשורה לסיכוי גבוה יותר של השמנה בגיל מבוגר, נכות ואף מוות בטרם עת. בנוסף לסיכונים עתידיים מוגברים, ילדים שמנים עלולים לחוות קשיי נשימה, סיכון מוגבר לשברים, יתר לחץ דם, וסמנים מוקדמים של מחלת לב וכלי דם, עמידות לאינסולין והשפעות פסיכולוגיות.

מחקר שנערך לאחרונה בארץ הנוכחי בחן את הקשר בין כושר גופני ועודף משקל בקרב ילדים עם DCD. המדגם כלל 69 ילדים בטווח גילאים 6-11 שנים. כל הילדים למדו במסגרות חינוך רגיל בבתי ספר יסודיים ברחבי הארץ. הממצאים העלו ממצאים הדומים למחקרים קודמים והם כי ילדים עם DCD מציגים רמת כושר גופני נמוכה לעומת קבוצת הילדים הטיפוסיים. בנוסף נמצא כי קיים קשר בין משקל עודף לDCD, כלומר ילדים המאובחנים עם DCD היו בעלי משקל גבוה יותר מקבוצת הביקורת.

זיהוי מוקדם של האבחנה הוא קשה ולרוב הגיל הממוצע למתן אבחנה זו הוא סביב המעבר מהגן לבית הספר, כיוון שבשלב זה דרישות הסביבה הופכות למורכבות יותר. עם זאת, ישנה חשיבות רבה באיתור מוקדם ובקבלת טיפול מתאים לשם הפחתת התנסויות חברתיות, רגשיות והתנהגותיות שליליות.

Lifshitz, N., Raz-Silbiger, S., Weintraub, N., Steinhart, S., Cermak, S. A., & Katz, N. (2014). Physical fitness and overweight in Israeli children with and without developmental coordination disorder: Gender differences. Research in developmental disabilities35(11), 2773-2780.‏